Angielski dla Wymagających

Phrasal Verbs 1 Basic Information





Pierwszy post o Phrasal Verbs to będzie krótkie wprowadzenie Was w ten temat który jest niczym rzeka ;) 

Zacznijmy od tego czym są Phrasal Verbs...

Czasowniki frazowe, bo tak możemy je nazwać po polsku, charakteryzują się tym, że są połączeniem czasownika (VERB) z przyimkiem (PREPOSITION) i przysłówkiem (ADVERB) lub oboma na raz. I wszystko byłoby pięknie, gdyby nie fakt, że takie połączenie skutkuje znaczeniem, które ma się nijak do znaczenia tego samego czasownika, przyimka czy też przysłówka oddzielnie.


Kilka przykładów:
  • LOOK UP oznacza 'sprawdzać znaczenie słowa w słowniku', 'odwiedzać kogoś' lub 'wyglądać lepiej', pomimo, że samo LOOK to 'patrzeć' a UP to 'w górę lub do góry':


I don't know that word! Let's look it up! (=Nie znam tego słowa! Sprawdźmy je w słowniku/ Sprawdźmy co oznacza!)
She said she would look us up the next time she is in London. (=Powiedziała, że nas odwiedzi następnym razem jak będzie w Londynie)
Things are looking up. (=Wszystko wygląda lepiej)


  • MAKE OUT oznacza 'zrozumieć; rozgryźć' podczas gdy samo MAKE to 'robić' a OUT to 'na zewnątrz':


I can't make him out at all. (= Nie potrafię go zrozumieć.)


Najczęstszymi partykułami dodawanymi do czasowników są: ABOUT, (A)ROUND, AT, AWAY, BACK, DOWN, FOR, IN, INTO, OFF, ON, OUT, OVER, THROUGH, TO i UP.

Musicie zatem zapoznać się ze znaczeniem lub nierzadko - znaczeniami 'całego' czasownika frazowego.

Drugą bardzo ważną rzeczą jest znajomość tego w jaki sposób możemy takiego czasownika użyć poprawnie w zdaniu. Rozchodzi się tutaj o dopełnienie i jego pozycję względem części składowych czasownika frazowego. Wiem, wiem jak to brzmi ;) Już Wam pokazuję o co chodzi w praktyce ;)



Czasownik Frazowy
O co chodzi z tym dopełnieniem? ;)
Ewentualne przykłady ;)
BREAK DOWN
Nie ma w ogóle dopełnienia
The car broke down and we had to walk home.
Samochód się zepsuł i musieliśmy iść do domu na piechotę.
BRING BACK something
BRING something BACK
Dopełnieniem może być tylko rzecz (coś) a nie człowiek (ktoś)
It brings back some of the best memories.
To przywołuje na myśl niektóre z najlepszych wspomnień.
ASK OUT somebody
ASK somebody OUT
Dopełnieniem może być tylko człowiek (ktoś)
I think I will ask her out!
Tak sobie myślę, że ją zaproszę na randkę!
LOOK AFTER somebody/something
Dopełnieniem może być zarówno osoba (ktoś) jak i przedmiot (coś)
I’ll look after kids.
Zaopiekuję się dziećmi.
I’ll look after your plants while you’re away.
Zaopiekuję się twoimi kwiatkami jak cię nie będzie.
RING somebody BACK
CALL somebody BACK
Dopełnienie musi znaleźć się ‘w środku’
I’ll call/ring you back.
Oddzwonię do ciebie.
GET OVER somebody/something
Dopełnienie musi znaleźć się ‘na końcu’
He will never get over her.
On jej nigdy nie zapomni.
Get over it!
Zapomnij o tym!
THINK OVER something
THINK something OVER
Dopełnienie może się pojawić ‘na końcu’ lub ‘w środku’ wyrażenia (przy czym jeśli dopełnienie jest 'długie' to raczej nie pojawi się 'w środku' ale 'na końcu')
I’ll have to think it over.
Będę musiała to przemyśleć.
Let’s think over his proposal.
Przemyślmy jego propozycję.


Uwagi:

  • SOMEBODY - ktoś; w słowniku znajdziecie skrót 'sb'
  • SOMETHING - coś; w słowniku znajdziecie skrót 'sth'

  • W słowniku możecie znaleźć następujące oznaczenia (różne słowniki stosują inne oznaczenia):


get over sb/sth 
popatrzcie na tabelkę - dopełnienie musi znaleźć się na końcu, dopełnieniem może być 'coś' lub 'ktoś'

lub

pick up
phr v, T lub [Transitive]
'phr v' to phrasal verb, czyli wiecie, że macie do czynienia z czasownikiem frazowym
T oznacza TRANSITIVE, czyli że czasownik jest przechodni i może być użyty w stronie biernej, a po naszemu - możemy do niego dodać  dopełnienie bliższe, np. możemy powiedzieć PICK IT/HER UP lub PICK UP KIDS oraz 'Kids were picked up by my mum.' (strona bierna - Dzieci zostały odebrane przez moja mamę)

eat out
phr v, I lub [Intransitive]
INTRANSITIVE oznacza, że czasownik jest nieprzechodni, czyli nie ma dopełnienia, ani nie może może być użyty w stronie biernej. Można zatem powiedzieć: 'I like eating out.' i tyle.

  • Pamiętajcie, żeby bardzo uważnie sprawdzać w słowniku w jaki sposób możecie użyć danych czasowników frazowych. 

  • Zawsze zapisujcie sobie całe zdania z takim czasownikiem, słowniki angielsko-angielskie zawsze takie przykłady zawierają, i uczcie się całych zdań.

  • Jeśli nie macie pewności, czy dobrze/poprawnie zbudowaliście zdanie z czasownikiem frazowym dobrym sposobem na sprawdzenie tego jest wpisanie w Google tego co ułożyliście i sprawdzenie ile wyników otrzymaliśmy ;)



Share:

4 komentarze:

  1. Czekałam na jakiś wpis o phrasal verbs z niecierpliwością, dlatego bardzo dziękuję za ten post i już zacieram ręce na kolejne.
    Uwielbiam angielski, ale te nieszczęsne phrasale są dla mnie czymś zupełnie nie do ogarnięcia, mam nadzieję, że Pani wpisy pomogą mi to zmienić :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwagi:

    SOMEBODY - ktoś; w słowniku znajdziecie skrót 'sth'

    SOMETHING - coś; w słowniku znajdziecie skrót 'sb'

    Tu jest błąd w skrótach.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuje bardzo! Już poprawiłam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Chcesz wiedzieć, jaka jest pogoda w Warszawie? Odwiedź stronę internetową http://www.gismeteo.pl/weather-warsaw-3196/

    OdpowiedzUsuń

Follow Me:

Recent Posts

Categories

Vocabulary (122) Grammar (81) Something interesting to watch :) (70) Something interesting to read (38) Idioms (32) How to learn (24) Word of the Week (24) Odds and ends (19) Exercises (15) Grammar Exercises (13) Jak się uczyć języków obcych (13) Iconographic (9) Songs (9) Tenses (9) Conditionals (8) Learning Apps (8) Something interesting to listen (8) How to learn new vocabulary (7) Books (6) Customs and Traditions (6) Other (6) Phrasal Verbs (6) Punctuation (6) BBC LEARNING (5) Christmas (5) Culture (5) Gramatyka (5) Listening Comprehension (5) Modal Verbs (5) Relative Clauses (5) Reported Speech (5) Adjectives (4) Articles (4) Confusing Words (4) Jak się uczyć w domu (4) Mowa Zależna (4) Present Perfect (4) Present Perfect Simple (4) Pronunciation (4) Worksheets (4) Activities for teachers (3) Aplikacje do nauki języka angielskiego (3) Come (3) Confusing Verbs (3) FISZKI (3) Future (3) How to learn grammar (3) Ideas for teaching (3) Jak ćwiczyć słuchanie (3) Lessons (3) Let's (3) Must (3) Past Simple (3) Past Tenses (3) Present Perfect Continuous (3) Question Tags (3) Questions (3) Recenzja (3) Second Conditional (3) Shall (3) Zdania Warunkowe (3) A/AN (2) Activities for students (2) Application (2) Apps (2) B2 (2) Cat Idioms (2) E-Learning (2) Egzaminy (2) Emails (2) Essay (2) Expressing your opinion (2) FOR and AGAINST ESSAY (2) First Conditional (2) Formal (2) Future Perfect (2) Have to (2) How to learn from songs (2) How to write emails (2) Inspiration (2) Irregular Verbs (2) Jak pisać (2) Jak sie uczyć rozumienia ze słuchu (2) Jak uczyć (2) Links (2) Listening (2) Lyrics (2) Make (2) Making suggestions (2) Matura (2) Music (2) Music Idioms (2) Noun (2) Noun+Of+Noun (2) Opinion (2) Passive Voice (2) Perfect Tenses (2) Phrases invented by Shakespeare (2) Prepositions (2) Present Continuous (2) Present Simple (2) Present Tenses (2) Przymiotnik (2) Questions from readers (2) Quizlet (2) Reported Speech Advanced (2) Reported Speech Podstawy (2) Rozprawka (2) Semi-Formal (2) State verbs (2) Strona Bierna (2) Style (2) THE (2) Third Conditional (2) Upperintermediate (2) Vocabulary exercises (2) Word Order (2) Writing (2) ZERO ARTICLE (2) 's (1) ANY (1) Advanced (1) Anatomy Idioms (1) Animal Idioms (1) Black Friday (1) Building Idioms (1) Can (1) Can't (1) Cats (1) Causative HAVE (1) Co czytać (1) Comma (1) Communication (1) Compound Nouns (1) Could (1) Creative Homework (1) Czasy (1) Deduction (1) Demonstrative Adjectives (1) Dictionaries (1) Digital Tools (1) Disambiguation (1) Do (1) Dopełniacz Saksoński (1) Dos & Don'ts (1) Drugi Okres Warunkowy (1) Duolingo (1) Euphemisms (1) Extra Practice (1) Facial Expressions (1) False Friends (1) Films (1) Football (1) Future Continuous (1) Future Forms (1) Future Simple (1) GONNA (1) Get (1) Good links (1) Have (1) Have Got to (1) Have sth done (1) History (1) Hobbit (1) Homework (1) How to pronounce English sounds? (1) How to teach (1) How to use Digital Tools for homework? (1) Hyphens (1) If (1) Informal (1) Interesting Phrases (1) Intermediate (1) Inversion (1) Jak czytać (1) Jak słuchać (1) Jak ułożyć pytanie (1) Jokes (1) Konkursy (1) Książki po angielsku (1) Kursy (1) LIKE (1) Learning Styles (1) Legal English (1) Make and Do (1) Materials for classroom (1) May (1) Memory (1) Might (1) Mind Idioms (1) Mixed Conditionals (1) Mnemonics (1) Modals of Deduction (1) Monty Phyton (1) Necessity (1) Need to (1) New Words (1) Non-verbal Communication (1) Object (1) Obligation (1) Oxford Comma (1) PBL (1) Pamięć (1) Past Continuous (1) Past Perfect Continuous (1) Past Perfect Simple (1) Personalizacja (1) Podcasts (1) Poetry (1) Poligloci (1) Ponglisz (1) Porównania (1) Position of Prepositions (1) Possessive 's (1) Practice (1) Prezenty (1) Project Based Learning (1) Pytania (1) QUANTIFIERS (1) Recording Vocabulary (1) Review (1) Royal Idioms (1) Rzeczownik (1) SOME (1) SVO (1) Saxon Genitive (1) Scotland (1) Silent Letters (1) Similes (1) Slang (1) Song (1) Soundtrack (1) Subject (1) Synonyms (1) Słownictwo (1) Teachers (1) Ted (1) Ted Ed (1) Thanksgiving (1) That (1) The sounds of English (1) The subjunctive (1) These (1) This (1) Those (1) Tradition (1) Trzeci Okres Warunkowy (1) Turkey (1) Used to (1) VSO (1) Verb (1) Verbs of the senses (1) Video (1) Videos (1) Vocaroo (1) Warm-Ups (1) WordBit (1) Wordable (1) ZAimki Wskazujące (1) Zero Conditional (1) as...as (1) be going to (1) fixed phrases (1) flashcards (1) methodology (1) pdf (1) photocopiable (1) synonimy (1) tryb łączący (1) wish (1)

Copyright © IngliszTiczer.pl | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com