Angielski dla Wymagających

THE SUBJUNCTIVE czyli TRYB ŁĄCZĄCY

THE SUBJUNCTIVE to inaczej tryb łączący i wiem, wiem... NIC WAM TO NIE MÓWI, bo kto pamięta tryby z lekcji języka polskiego...? Postaram się dzisiaj udowodnić, że nie trzeba tego pamiętać, aby w miarę bezproblemowo tworzyć zdania w trybie łączącym w języku angielskim.




Do czego mi się to przyda?


Dobre pytanie... Przyda się jeśli:

  • jesteśmy na bardziej zaawansowanym poziomie znajomości języka angielskiego
  • na co dzień używamy lub mamy styczność z językiem bardziej formalnym lub nawet oficjalnym
  • musimy często dobrze zrozumieć lub zinterpretować zdania w bardziej formalnym kontekście (np. mamy do czynienia z językiem umów lub oficjalnych dokumentów)
  • kochamy język angielski jak i każdy inny język oraz ogólnie rzecz biorąc jesteśmy ciekawi świata ;)

Co to jest? Jak to wygląda w zdaniu?


Wygląda tak:

It is essential that every student have their homework done regularly on time.

We firmly believe it is important that the client know exactly what to expect from the agency.

I demand that the person responsible for the disorder stand up.


Zaraz, zaraz... Ale powyższe zdania są chyba niepoprawne gramatycznie! :)

POINT SCORED! Jeśli to zauważyłeś, to masz absolutną rację - do momentu kiedy nigdy w życiu nie słyszałeś o trybie łączącym ;)

Powyższe zdania to zdania z THE SUBJUNCTIVE. Przyjżyjmy się zatem dokładnie co to znaczy...

Może zacznijmy od tego błędu, który co bardziej wnikliwy czytelnik zaznajomiony z zasadami czasu Present Simple mógł z łatwością zauważyć...

W powyższych zdaniach w czasowniku brakuje końcówki -S, tak charakterystycznej dla czasu Present Simple. Czyż nie byłoby 'bardziej poprawnie' w ten sposób:

It is essential that every student have HAS their homework done regularly on time.

We firmly believe it is important that the client know KNOWS exactly what to expect from the agency.

I demand that the person responsible for the disorder stand STANDS up.

Dobra wiadomość jest taka, że zarówno pierwsza wersja zdań bez -s, jak i ta druga z -s są poprawne.
Różnica jest następująca:

Zdania bez -s to tryb łączący i są to zdania zdecydowanie bardziej formalne i oficjalne niż te 'drugie zdania' z -s. 

THE SUBJUNCTIVE to nic innego jak forma czasu teraźniejszego Present Simple bez końcówki -s w trzeciej osobie liczby pojedynczej. Jest ona najczęściej używana w zdaniach po takich czasownikach jak:

DEMAND
SUGGEST
INSIST
RECOMMEND
ADVISE

lub po takich wyrażeniach jak:

IT IS IMPORTANT/ESSENTIAL/RECOMMENDED/ADVICED/VITAL/DESIRABLE THAT....

We suggest that the client do what the contract stipulates.
It is vital that the client do what the contract stipulates.

Nie używamy też tutaj DO w takiej formie jaką znamy dobrze z czasu Present Simple. Zdania przeczące będą wyglądały mniej więcej tak:

It is desirable that the student not leave the premises during their stay at school.

THE SUBJUNCTIVE wygląda jeszcze bardziej oryginalnie w przypadku kiedy czasownikiem jest BE, ponieważ w ogóle go wtedy nie odmieniamy:

It is essential that the third party to the contract be present.

Tak jak wspomniałam wcześniej, THE SUBJUNCTIVE jest formą oficjalną. W codziennym języku angielskim zdecydowanie częściej spotkamy się ze zdaniami z 'THAT...SHOULD + INFINITIVE':

It is essential that every student SHOULD have their homework done regularly on time.

We firmly believe it is important that the client SHOULD know exactly what to expect from the agency.

I demand that the person responsible for the disorder SHOULD stand up.

Łatwo zauważyć, że kiedy pominiemy SHOULD w powyższych zdaniach otrzymamy zdania w trybie łączącym, tzn. THE SUBJUNCTIVE:

It is essential that every student (SHOULD) have their homework done regularly on time.

We firmly believe it is important that the client (SHOULD) know exactly what to expect from the agency.

I demand that the person responsible for the disorder (SHOULD) stand up.

Reasumując, mamy zatem trzy sposoby zbudowania zdania:

  1. THE SUBJUNCTIVE (bez końcówki -s w 3 os. l.poj.; jest to zdecydowanie najbardziej FORMALNA i OFICJALNA wersja) advise that the company sell all shares.
  2. Zdanie z SHOULD (MNIEJ FORMALNE i OFICJALNE) I advise that the company should sell all shares.
  3. Zdanie z końcówką -s zgodne z zasadami czasu Present Simple (NAJMNIEJ FORMALNE) I advise that the company sells all shares.                                                                                       

Last but not least...

W języku angielskim zachowało się wiele utartych fraz w THE SUBJUNCTIVE, które wyśmienicie funkcjonują w języku potocznym, np.:

God save the Queen! (Boże błogosław królową)
God bless you! (na zdrowie)
Heaven forbid. (Boże broń)
Long live the bride and the groom! (Wiwat...!)
... as it were.(niejako; tak jakby)
Be that as it may... (mniejsza o to)
... so be it. (niech tak będzie)



An extended explanation of not only the subjunctive mood, but also TENSES and ASPECTS, the genealogy of it and so much more - really worth watching! REMEMBER THAT YOU LEARN TO UNDERSTAND BETTER! :)))


Share:

2 komentarze:

  1. Ten artykuł rozjaśnił mi ciemne strony subjunctive, bardzo dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobre podsumowanie. A little piece of advice, though ;) - w grafice z niebieskimi "WHAT IS IT?" oraz "EXAMPLES" jest "advice" użyte jako czasownik, a oczywiście powinno być (jak w reszcie Twojego wpisu) "advise". Jeśli dałoby się to podmienić, to byłoby idealnie. I plusik za Canguro English, znam go dzięki Luke's English Podcast. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń

Follow Me:

Recent Posts

Categories

Vocabulary (122) Grammar (81) Something interesting to watch :) (70) Something interesting to read (38) Idioms (32) How to learn (24) Word of the Week (24) Odds and ends (19) Exercises (15) Grammar Exercises (13) Jak się uczyć języków obcych (13) Iconographic (9) Songs (9) Tenses (9) Conditionals (8) Learning Apps (8) Something interesting to listen (8) How to learn new vocabulary (7) Books (6) Customs and Traditions (6) Other (6) Phrasal Verbs (6) Punctuation (6) BBC LEARNING (5) Christmas (5) Culture (5) Gramatyka (5) Listening Comprehension (5) Modal Verbs (5) Relative Clauses (5) Reported Speech (5) Adjectives (4) Articles (4) Confusing Words (4) Jak się uczyć w domu (4) Mowa Zależna (4) Present Perfect (4) Present Perfect Simple (4) Pronunciation (4) Worksheets (4) Activities for teachers (3) Aplikacje do nauki języka angielskiego (3) Come (3) Confusing Verbs (3) FISZKI (3) Future (3) How to learn grammar (3) Ideas for teaching (3) Jak ćwiczyć słuchanie (3) Lessons (3) Let's (3) Must (3) Past Simple (3) Past Tenses (3) Present Perfect Continuous (3) Question Tags (3) Questions (3) Recenzja (3) Second Conditional (3) Shall (3) Zdania Warunkowe (3) A/AN (2) Activities for students (2) Application (2) Apps (2) B2 (2) Cat Idioms (2) E-Learning (2) Egzaminy (2) Emails (2) Essay (2) Expressing your opinion (2) FOR and AGAINST ESSAY (2) First Conditional (2) Formal (2) Future Perfect (2) Have to (2) How to learn from songs (2) How to write emails (2) Inspiration (2) Irregular Verbs (2) Jak pisać (2) Jak sie uczyć rozumienia ze słuchu (2) Jak uczyć (2) Links (2) Listening (2) Lyrics (2) Make (2) Making suggestions (2) Matura (2) Music (2) Music Idioms (2) Noun (2) Noun+Of+Noun (2) Opinion (2) Passive Voice (2) Perfect Tenses (2) Phrases invented by Shakespeare (2) Prepositions (2) Present Continuous (2) Present Simple (2) Present Tenses (2) Przymiotnik (2) Questions from readers (2) Quizlet (2) Reported Speech Advanced (2) Reported Speech Podstawy (2) Rozprawka (2) Semi-Formal (2) State verbs (2) Strona Bierna (2) Style (2) THE (2) Third Conditional (2) Upperintermediate (2) Vocabulary exercises (2) Word Order (2) Writing (2) ZERO ARTICLE (2) 's (1) ANY (1) Advanced (1) Anatomy Idioms (1) Animal Idioms (1) Black Friday (1) Building Idioms (1) Can (1) Can't (1) Cats (1) Causative HAVE (1) Co czytać (1) Comma (1) Communication (1) Compound Nouns (1) Could (1) Creative Homework (1) Czasy (1) Deduction (1) Demonstrative Adjectives (1) Dictionaries (1) Digital Tools (1) Disambiguation (1) Do (1) Dopełniacz Saksoński (1) Dos & Don'ts (1) Drugi Okres Warunkowy (1) Duolingo (1) Euphemisms (1) Extra Practice (1) Facial Expressions (1) False Friends (1) Films (1) Football (1) Future Continuous (1) Future Forms (1) Future Simple (1) GONNA (1) Get (1) Good links (1) Have (1) Have Got to (1) Have sth done (1) History (1) Hobbit (1) Homework (1) How to pronounce English sounds? (1) How to teach (1) How to use Digital Tools for homework? (1) Hyphens (1) If (1) Informal (1) Interesting Phrases (1) Intermediate (1) Inversion (1) Jak czytać (1) Jak słuchać (1) Jak ułożyć pytanie (1) Jokes (1) Konkursy (1) Książki po angielsku (1) Kursy (1) LIKE (1) Learning Styles (1) Legal English (1) Make and Do (1) Materials for classroom (1) May (1) Memory (1) Might (1) Mind Idioms (1) Mixed Conditionals (1) Mnemonics (1) Modals of Deduction (1) Monty Phyton (1) Necessity (1) Need to (1) New Words (1) Non-verbal Communication (1) Object (1) Obligation (1) Oxford Comma (1) PBL (1) Pamięć (1) Past Continuous (1) Past Perfect Continuous (1) Past Perfect Simple (1) Personalizacja (1) Podcasts (1) Poetry (1) Poligloci (1) Ponglisz (1) Porównania (1) Position of Prepositions (1) Possessive 's (1) Practice (1) Prezenty (1) Project Based Learning (1) Pytania (1) QUANTIFIERS (1) Recording Vocabulary (1) Review (1) Royal Idioms (1) Rzeczownik (1) SOME (1) SVO (1) Saxon Genitive (1) Scotland (1) Silent Letters (1) Similes (1) Slang (1) Song (1) Soundtrack (1) Subject (1) Synonyms (1) Słownictwo (1) Teachers (1) Ted (1) Ted Ed (1) Thanksgiving (1) That (1) The sounds of English (1) The subjunctive (1) These (1) This (1) Those (1) Tradition (1) Trzeci Okres Warunkowy (1) Turkey (1) Used to (1) VSO (1) Verb (1) Verbs of the senses (1) Video (1) Videos (1) Vocaroo (1) Warm-Ups (1) WordBit (1) Wordable (1) ZAimki Wskazujące (1) Zero Conditional (1) as...as (1) be going to (1) fixed phrases (1) flashcards (1) methodology (1) pdf (1) photocopiable (1) synonimy (1) tryb łączący (1) wish (1)

Copyright © IngliszTiczer.pl | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com