Teach and Learn English

Jak napisać 'ARTYKUŁ PUBLICYSTYCZNY'? Matura - poziom rozszerzony


'ARTYKUŁ PUBLICYSTYCZNY' to jedna z trzech form wypowiedzi pisemnej na poziomie rozszerzonym matury z języka angielskiego. Jest on, moim zdaniem, najtrudniejszy. Wcale to nie znaczy jednak, że jest nie do napisania! Może być zdecydowanie najlepszym wyborem dla kogoś kto czuje się dobrze w wypowiedziach pisemnych i chce pokazać na co go stać :) Oj, można sie tutaj wykazać! Pokażę Wam krok po kroku jak go napisać.


Po pierwsze, trzeba mieć świadomość, że ARTUKUŁ jest pewnego rodzaju hybrydą. Łączymy tutaj kilka form pisemnych i okraszamy to wszystko bardzo ciekawą stylistyką. Jak zobaczycie zaraz na przykładach i poleceniach, w artkule jesteśmy proszeni o wypowiedzenie się na dany temat, zrelacjonowanie wydarzeń, opisanie sytuacji czy nawet o przedstawienie argumentów za i przeciw danemu rozwiązaniu (tak, dobrze kojarzycie - może to być 'w środku' rozprawka FOR&AGAINST). Co więcej, zazwyczaj jesteśmy również proszeni o wyrażenie swojej opinii na dany temat.

W wymogach egzaminacyjnych jasno zaznacza się kilka ważnych cech ARTYKUŁU: 



  1. ciekawy, intrygujący TYTUŁ (to może być też pytanie do czytelnika)

Przykłady:

'Use it or lose it. How to educate a prodigy?'

'Teaching teens. How to draw attention and keep it?'

'Special needs?'

'Silent breaks...'


      2. interesujący WSTĘP (pamiętaj, że nie może być za długi!) 


We WSTĘPIE trzeba zainteresować czytelnika, sprawić, że będzie chciał czytać dalej. Można przytoczyć krótką anegdotę, zadać pytanie retoryczne lub w skrócie opisać obecną sytuację - wszystko tutaj będzie zależało od polecenia i tematu. Na pewno trzeba tutaj zarysować temat.


      3. ROZWINIĘCIE najlepiej zaplanować na dwa akapity


Jeśli np. jesteśmy proszeni o zrelacjonowanie wydarzeń i wyrażenie swojej opinii, to w pierwszym akapicie ROZWWINIĘCIA zamieśćmy RELACJĘ WYDARZEŃ, a w drugim - wyraźmy swoją opinię na ten temat. 

Jeśli w poleceniu jesteśmy proszeni o przedstawienie argumentów za i przeciw jakiemuś rozwiązaniu, w pierwszym akapicie przedstawmy argumenty ZA, a w drugim - argumenty PRZECIW.

      4. ZAKOŃCZENIE powinno być zwięzłe, krótsze niz WSTĘP. Można podsumować to co napisaliśmy, zadać pytanie retoryczne, etc.




O CZYM WARTO PAMIĘTAĆ, CZYLI STYL/REJESTR


Styl ARTUKUŁU powinien być półoficjalny, Oznacza to, że może mieć elementy języka formalnego/oficjalnego ale powinien być przede wszystkim wzbogacony elementami żywego języka, czasami nawet takiego kolokwialnego. Możemy jak najbardziej używać czasowników frazowych, idiomów, czy innych zwrotów charakteryzujących język potoczny.

Żeby wzbogacić naszą wypowiedź i sprawić, że tekst będzie bardziej 'porywający' możemy pomyśleć o użyciu następujących środków (jest to BARDZO WSKAZANE):

  • zwróćmy się do czytelnika bezpośrednio, np. zadając mu/jej pytanie 

'Let's look at what's happened.'
'As a prodigy child, you will probably need more attention at school.'
'Why did you go to university?'
'School is about broadening our knowledge, isn't it?'

  • możemy zawrzeć cytat (to jest bardzo trudne na egzaminie, ponieważ nie możemy sobie takiego cytatu na szybko gdzieś znaleźć...)

'There is no other way to solve this problem' pointed out the school headmaster.

  • możemy zastosować wykrzyknienie (bardzo fajny efekt, ale nie należy z tym przesadzić)

'Many intelligent people didn't even finish school!'

  • pamiętaj, żeby 'popisać' się słownictwem i być zarazem poprawnym gramatycznie

Na koniec warto przeanalizować jak to wszystko wygląda na przykładzie...



Nie zapomnij o komentarzu i polubieniu Inglisz Ticzer na FB i IG :)





Share:

0 komentarze:

Publikowanie komentarza

Szukaj na tym blogu

Recent Posts

Categories

's (1) A/AN (2) Activities for students (2) Activities for teachers (3) Adjectives (4) Advanced (1) Anatomy Idioms (1) Animal Idioms (1) ANY (1) Aplikacje do nauki języka angielskiego (3) Application (2) Apps (2) Articles (4) as...as (1) B2 (2) BBC LEARNING (5) Black Friday (1) Books (6) Building Idioms (1) Can (1) Can't (1) Cat Idioms (2) Cats (1) Causative HAVE (1) Christmas (5) Co czytać (1) Come (3) Comma (1) Communication (1) Compound Nouns (1) Conditionals (8) Confusing Verbs (3) Confusing Words (4) Could (1) Creative Homework (1) Culture (5) Customs and Traditions (6) Czasy (1) Deduction (1) Demonstrative Adjectives (1) Dictionaries (1) Digital Tools (1) Disambiguation (1) Do (1) Dopełniacz Saksoński (1) Dos & Don'ts (1) Drugi Okres Warunkowy (1) Duolingo (1) E-Learning (2) Egzaminy (2) Emails (2) Essay (2) Euphemisms (1) Exercises (14) Expressing your opinion (2) Extra Practice (1) Facial Expressions (1) False Friends (1) Films (1) First Conditional (2) FISZKI (3) fixed phrases (1) flashcards (1) Football (1) FOR and AGAINST ESSAY (2) Formal (2) Future (2) Future Continuous (1) Future Forms (1) Future Perfect (2) Future Simple (1) Get (1) Good links (1) Gramatyka (3) Grammar (78) Grammar Exercises (12) Have (1) Have Got to (1) Have sth done (1) Have to (2) History (1) Hobbit (1) Homework (1) How to learn (24) How to learn from songs (2) How to learn grammar (3) How to learn new vocabulary (7) How to pronounce English sounds? (1) How to teach (1) How to use Digital Tools for homework? (1) How to write emails (2) Hyphens (1) Iconographic (9) Ideas for teaching (3) Idioms (31) If (1) Informal (1) Inspiration (2) Interesting Phrases (1) Intermediate (1) Inversion (1) Irregular Verbs (2) Jak czytać (1) Jak ćwiczyć słuchanie (3) Jak pisać (2) Jak sie uczyć rozumienia ze słuchu (2) Jak się uczyć języków obcych (13) Jak się uczyć w domu (4) Jak słuchać (1) Jak uczyć (2) Jak ułożyć pytanie (1) Jokes (1) Konkursy (1) Książki po angielsku (1) Kursy (1) Learning Apps (8) Learning Styles (1) Lessons (3) Let's (2) LIKE (1) Links (2) Listening (2) Listening Comprehension (5) Lyrics (2) Make (2) Make and Do (1) Making suggestions (2) Materials for classroom (1) Matura (2) May (1) Memory (1) methodology (1) Might (1) Mind Idioms (1) Mixed Conditionals (1) Mnemonics (1) Modal Verbs (4) Modals of Deduction (1) Monty Phyton (1) Mowa Zależna (3) Music (2) Music Idioms (2) Must (3) Necessity (1) Need to (1) New Words (1) Non-verbal Communication (1) Noun (2) Noun+Of+Noun (2) Object (1) Obligation (1) Odds and ends (19) Opinion (2) Other (6) Oxford Comma (1) Pamięć (1) Past Continuous (1) Past Perfect Continuous (1) Past Perfect Simple (1) Past Simple (3) Past Tenses (3) PBL (1) pdf (1) Perfect Tenses (2) Personalizacja (1) photocopiable (1) Phrasal Verbs (6) Phrases invented by Shakespeare (2) Podcasts (1) Poetry (1) Poligloci (1) Ponglisz (1) Porównania (1) Position of Prepositions (1) Possessive 's (1) Practice (1) Prepositions (2) Present Continuous (2) Present Perfect (1) Present Perfect Continuous (3) Present Perfect Simple (3) Present Simple (2) Present Tenses (2) Prezenty (1) Project Based Learning (1) Pronunciation (4) Przymiotnik (2) Punctuation (6) Pytania (1) QUANTIFIERS (1) Question Tags (2) Questions (3) Questions from readers (2) Quizlet (2) Recenzja (3) Recording Vocabulary (1) Relative Clauses (5) Reported Speech (4) Reported Speech Advanced (1) Reported Speech Podstawy (2) Review (1) Rozprawka (2) Rzeczownik (1) Saxon Genitive (1) Scotland (1) Second Conditional (3) Semi-Formal (2) Shall (2) Silent Letters (1) Similes (1) Slang (1) Słownictwo (1) SOME (1) Something interesting to listen (8) Something interesting to read (37) Something interesting to watch :) (70) Song (1) Songs (9) Soundtrack (1) State verbs (2) Style (1) Subject (1) SVO (1) Synonyms (1) Teachers (1) Ted (1) Ted Ed (1) Tenses (8) Thanksgiving (1) That (1) THE (2) The sounds of English (1) The subjunctive (1) These (1) Third Conditional (2) This (1) Those (1) Tradition (1) tryb łączący (1) Trzeci Okres Warunkowy (1) Turkey (1) Upperintermediate (1) Used to (1) Verb (1) Verbs of the senses (1) Video (1) Videos (1) Vocabulary (120) Vocabulary exercises (2) Vocaroo (1) VSO (1) Warm-Ups (1) Word of the Week (24) Word Order (2) Wordable (1) WordBit (1) Worksheets (4) Writing (2) ZAimki Wskazujące (1) Zdania Warunkowe (3) ZERO ARTICLE (2) Zero Conditional (1)

Follow by Email

Copyright © IngliszTiczer.pl | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com