Dzisiaj- Present Continuous czyli czas teraźniejszy ciągły.
Budowa
(Form)
Affirmative
(zdanie
twierdzące)
|
Negative
(zdanie
przeczące)
|
Question
(pytanie)
|
I’m learning
|
I’m not
learning
|
Am I
learning?
|
You’re learning
|
You aren’t learning
|
Are you learning?
|
He’s/She’s/It’s learning
|
He/She/It isn’t
learning
|
Is he/she/it
learning?
|
We’re
learning
|
We aren’t learning
|
Are we learning?
|
They’re learning
|
They aren’t
learning
|
Are they
learning?
|
Ogólny ‘wzór’ na Present Continuous to:
BE +
VERB + ING
Dodawanie
końcówki ‘ing’ (Adding ‘ing’ ending)
- · W większości przypadków wystarczy po prostu dodać końcówkę do czasownika:
learn – learning
- · Jeśli czasownik zakończony jest na –e, to je ujmujemy i dodajemy końcówkę –ing:
take - taking
- · Jeśli czasownik zakończony jest na –ie, to ujmujemy tą końcówkę i dodajemy –ying:
die - dying
- · Jeśli czasownik jest jednosylabowy i zakończony krótką samogłoską i spółgłoską, to musimy podwoić ostatnią spółgłoskę i dopiero wtedy dodać końcówke -ing:
swim – swimming
- · Jeśli czasownik ma więcej niż jedną sylabę a akcent pada w nich na ostatnią krótka samogłoskę I spółgłoskę, to musimy podwoić ostatnią spółgłoskę I dopiero wtedy dodać końcówke –ing:
begin –
beginning
forget –
forgetting
Zastosowanie
(Use)
Present Continuous używamy:
1.
Do opisywania tego, co się
dzieje w danej chwili kiedy o tym mówimy, tzn. TERAZ:
-What are you doing?
-I’m watching TV.
2.
Do opisywania tego co dzieje
się ‘na około chwili kiedy o tym mówimy’.
Chodzi o czynności wykonywane nie koniecznie w tej chwili, ale np. w tym
tygodniu, miesiącu, roku itp.:
I’m renovating
my flat this month.
(pomimo, że w tej chwili tego nie robię, to w
ogóle tym sie zajmuję w tym miesiącu)
Bob is studying
medicine.
3.
Do opisywania sytuacji
tymczasowych:
I’m renovating my flat and I’m staying at my brother’s
till I finish.
4.
Z always, never, forever do podkreślenia, że czyjeś nagminne
zachowanie jest dla nas irytujące:
Tom’s always leaving his dirty clothes on the floor! I’m
getting really fed up with that!
5.
Do opisywania czegoś, co
podlega zmianie w chwili kiedy o tym mówimy, czyli do opisywania zmian i
trendów:
Tom’s been ill but he’s getting better now.
Prices of gas are rising again.
My English is getting better and better.
6.
Do opisywania obrazków i tego
co się na nich dzieje:
In the photo, a boy who is probably a student is
listening to music and looking at the books in front of him.
7.
Do mówienia o zaaranżowanej
przyszłości, czymś, co już dokładnie zaplanowaliśmy na przyszłość:
-What are you
doing this weekend?
-We’re flying to
Barcelona to visit our daughter.
Uwagi (Comments):
Typowe określenia dla
czasu Present Continuous to:
NOW – teraz (I’m cleaning
now.)
AT THE MOMENT – w tej chwili (Don’t
disturb me! I’m reading at the moment.)
TODAY – dzisiaj (I’m
studying today, so I can’t go to the cinema.)
THIS WEEK – w tym tygodniu (We
are moving to a new house this week.)
Najczęstszym błędem jaki
popełniają uczniowie na niższych poziomach zaawansowania jest zapominanie o
czasowniku ‘BE’ I tworzenie zdań typu:
Zamiast:
I’m working on my new project today.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz