Pages

Present Continuous

 Dzisiaj- Present Continuous czyli czas teraźniejszy ciągły.



Budowa (Form)

Affirmative
(zdanie twierdzące)
Negative
(zdanie przeczące)
Question
(pytanie)
I’m learning
I’m not learning
Am I learning?
You’re  learning
You aren’t learning
Are you learning?
He’s/She’s/It’s learning
He/She/It isn’t learning
Is he/she/it learning?
We’re learning
We aren’t learning
Are we learning?
They’re learning
They aren’t learning
Are they learning?

Ogólny ‘wzór’ na Present Continuous to:

BE + VERB + ING




Dodawanie końcówki ‘ing’ (Adding ‘ing’ ending)

  • ·      W większości przypadków wystarczy po prostu dodać końcówkę do czasownika:


learn – learning

  • ·      Jeśli czasownik zakończony jest na –e, to je ujmujemy i dodajemy końcówkę –ing:


take - taking

  • ·      Jeśli czasownik zakończony jest na –ie, to ujmujemy tą końcówkę i dodajemy –ying:


            die - dying

  • ·      Jeśli czasownik jest jednosylabowy i zakończony krótką samogłoską i spółgłoską, to musimy podwoić ostatnią spółgłoskę i dopiero wtedy dodać końcówke -ing:


swim – swimming

  • ·      Jeśli czasownik ma więcej niż jedną sylabę a akcent pada w nich na ostatnią krótka samogłoskę I spółgłoskę, to musimy podwoić ostatnią spółgłoskę I dopiero wtedy dodać końcówke –ing:


begin – beginning
forget – forgetting
  



Zastosowanie (Use)

Present Continuous używamy:

1.     Do opisywania tego, co się dzieje w danej chwili kiedy o tym mówimy, tzn. TERAZ:

-What are you doing?
-I’m watching TV.

2.     Do opisywania tego co dzieje się ‘na około chwili kiedy o tym mówimy’.  Chodzi o czynności wykonywane nie koniecznie w tej chwili, ale np. w tym tygodniu, miesiącu, roku itp.:

I’m renovating my flat this month.
(pomimo, że w tej chwili tego nie robię, to w ogóle tym sie zajmuję w tym miesiącu)

Bob is studying medicine.

3.     Do opisywania sytuacji tymczasowych:

I’m renovating my flat and I’m staying at my brother’s till I finish.

4.     Z always, never, forever do podkreślenia, że czyjeś nagminne zachowanie jest dla nas irytujące:

Tom’s always leaving his dirty clothes on the floor! I’m getting really fed up with that!

5.     Do opisywania czegoś, co podlega zmianie w chwili kiedy o tym mówimy, czyli do opisywania zmian i trendów:
  
Tom’s been ill but he’s getting better now.
Prices of gas are rising again.
My English is getting better and better.

6.     Do opisywania obrazków i tego co się na nich dzieje:


In the photo, a boy who is probably a student is listening to music and looking at the books in front of him.

7.     Do mówienia o zaaranżowanej przyszłości, czymś, co już dokładnie zaplanowaliśmy na przyszłość:

-What are you doing this weekend?
-We’re flying to Barcelona to visit our daughter.



Uwagi (Comments):


Typowe określenia dla czasu Present Continuous to:

NOW – teraz  (I’m cleaning now.)

AT THE MOMENT – w tej chwili      (Don’t disturb me! I’m reading at the moment.)

TODAY – dzisiaj         (I’m studying today, so I can’t go to the cinema.)

THIS WEEK – w tym tygodniu         (We are moving to a new house this week.)


Najczęstszym błędem jaki popełniają uczniowie na niższych poziomach zaawansowania jest zapominanie o czasowniku ‘BE’ I tworzenie zdań typu:

I working on my new project today.

Zamiast:

I’m working on my new project today.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz