'ARTYKUŁ PUBLICYSTYCZNY' to jedna z trzech form wypowiedzi pisemnej na poziomie rozszerzonym matury z języka angielskiego. Jest on, moim zdaniem, najtrudniejszy. Wcale to nie znaczy jednak, że jest nie do napisania! Może być zdecydowanie najlepszym wyborem dla kogoś kto czuje się dobrze w wypowiedziach pisemnych i chce pokazać na co go stać :) Oj, można sie tutaj wykazać! Pokażę Wam krok po kroku jak go napisać.
Po pierwsze, trzeba mieć świadomość, że ARTUKUŁ jest pewnego rodzaju hybrydą. Łączymy tutaj kilka form pisemnych i okraszamy to wszystko bardzo ciekawą stylistyką. Jak zobaczycie zaraz na przykładach i poleceniach, w artkule jesteśmy proszeni o wypowiedzenie się na dany temat, zrelacjonowanie wydarzeń, opisanie sytuacji czy nawet o przedstawienie argumentów za i przeciw danemu rozwiązaniu (tak, dobrze kojarzycie - może to być 'w środku' rozprawka FOR&AGAINST). Co więcej, zazwyczaj jesteśmy również proszeni o wyrażenie swojej opinii na dany temat.
W wymogach egzaminacyjnych jasno zaznacza się kilka ważnych cech ARTYKUŁU:
- ciekawy, intrygujący TYTUŁ (to może być też pytanie do czytelnika)
Przykłady:
'Use it or lose it. How to educate a prodigy?'
'Teaching teens. How to draw attention and keep it?'
'Special needs?'
'Silent breaks...'
2. interesujący WSTĘP (pamiętaj, że nie może być za długi!)
We WSTĘPIE trzeba zainteresować czytelnika, sprawić, że będzie chciał czytać dalej. Można przytoczyć krótką anegdotę, zadać pytanie retoryczne lub w skrócie opisać obecną sytuację - wszystko tutaj będzie zależało od polecenia i tematu. Na pewno trzeba tutaj zarysować temat.
3. ROZWINIĘCIE najlepiej zaplanować na dwa akapity
Jeśli np. jesteśmy proszeni o zrelacjonowanie wydarzeń i wyrażenie swojej opinii, to w pierwszym akapicie ROZWWINIĘCIA zamieśćmy RELACJĘ WYDARZEŃ, a w drugim - wyraźmy swoją opinię na ten temat.
Jeśli w poleceniu jesteśmy proszeni o przedstawienie argumentów za i przeciw jakiemuś rozwiązaniu, w pierwszym akapicie przedstawmy argumenty ZA, a w drugim - argumenty PRZECIW.
4. ZAKOŃCZENIE powinno być zwięzłe, krótsze niz WSTĘP. Można podsumować to co napisaliśmy, zadać pytanie retoryczne, etc.
O CZYM WARTO PAMIĘTAĆ, CZYLI STYL/REJESTR
Styl ARTUKUŁU powinien być półoficjalny, Oznacza to, że może mieć elementy języka formalnego/oficjalnego ale powinien być przede wszystkim wzbogacony elementami żywego języka, czasami nawet takiego kolokwialnego. Możemy jak najbardziej używać czasowników frazowych, idiomów, czy innych zwrotów charakteryzujących język potoczny.
Żeby wzbogacić naszą wypowiedź i sprawić, że tekst będzie bardziej 'porywający' możemy pomyśleć o użyciu następujących środków (jest to BARDZO WSKAZANE):
- zwróćmy się do czytelnika bezpośrednio, np. zadając mu/jej pytanie
'Let's look at what's happened.'
'As a prodigy child, you will probably need more attention at school.'
'Why did you go to university?'
'School is about broadening our knowledge, isn't it?'
- możemy zawrzeć cytat (to jest bardzo trudne na egzaminie, ponieważ nie możemy sobie takiego cytatu na szybko gdzieś znaleźć...)
'There is no other way to solve this problem' pointed out the school headmaster.
- możemy zastosować wykrzyknienie (bardzo fajny efekt, ale nie należy z tym przesadzić)
'Many intelligent people didn't even finish school!'
0 comments:
Prześlij komentarz