Angielski dla Wymagających

HEREBY, HEREAFTER, THEREFORE... Czyli staroangielskie przysłówki i przyimki nadal stosowane w umowach

Każdy język prawa jest zazwyczaj konserwatywny i ta cecha jest oczywiście zauważalna nie tylko w doborze struktur gramatycznych ale również w słownictwie. W języku umów badzo często można natknąć sie na przedziwne dla nas, laików, przysłówki typu HEREIN czy THEREUNDER. Pochodzą one z języka staroangielskiego i rzadko kiedy - jeśli w ogóle - są używane w języku mówionym. Na nieszczęście interpretującego umowę, ich znaczenie może być kluczowe w poprawnym odczytaniu danych zapisów i klauzul. Zgromadziłam tutaj większość takich przysłówków i przyimków z możliwymi tłumaczeniami. Czasami jednak zdarza się, że przełożenie ich na język polski jest wręcz niewykonalne. W takim wypadku macie podaną tylko angielską definicję.








Share:

SYNONIMY - 5 popularnych słów - Jak powiedzieć je inaczej po angielsku?


Dzisiaj kilka ciekawych postów z mojego Instagrama - seria synonimy. Jesli jeszcze mnie nie czytaliście na Instagramie albo po prostu z Instagrama nie korzystacie - tutaj znajdziecie najpopularniejsze wpisy o synonimach.















Więcej postów o synonimach na angielski_by_ingliszticzer

Share:

Kiedy i jak stosować SHALL? SHALL in a NUTSHELL



Kiedy i jak używamy SHALL? 


1. Język 'codzienny':


Bardzo naturalne i powszechne jest stosowanie SHALL w OFERTACH, PROPOZYCJACH i SUGESTIACH:

Shall I do that for you?
Czy mam to dla ciebie zrobić?

Shall we call it a day?
Kończymy na dzisiaj?

Pamietajcie tylko, że są to ZAWSZE pytania i możemy w nich używać JEDYNIE pierwszej osoby liczby pojedynczej lub mnogiej:

Shall she go with us?

SHALL jest również używane w tzw. TAG QUESTIONS - czyli w krótkich pytaniach wstawianych na koniec zdania twierdzącego - jako odpowiednik LET'S:

Let's open it, shall we?
Otwórzmy to.

Let's go now, shall we?
Chodźmy już./Idziemy?


2. W języku biznesowym i przede wszystkim prawniczym (czyli w zdecydowanie bardziej oficjalnym) SHALL jest używane nieco inaczej i przybiera zupełnie inne znaczenie.


SHALL to nic innego jak MUST
SHALL NOT to MUSTN'T

Za pomocą SHALL wyrażamy NAKAZ lub OBOWIĄZEK, podczas gdy SHALL NOT funkcjonuje jako ZAKAZ.

Więcej przykładów z umów w języku angielskim:


"Such notice shall be duly given or made when it shall be delivered by hand"
"The notary shall make duplicate copies of the original copy"
"The original copy shall be returned into the court"
"Power or privilege shall operate as a waiver thereof"
"If either the Seller or Buyer shall fail to appoint an accounting firm..."
"It shall not be necessary to resummon the witness"
"The sheriff shall not order the advertisement of the sale of property seized until three days"

Nierzadko SHALL występuje z PERFECT INFINITIVE (HAVE + 3 Forma), co implikuje, że dana czynność powinna lub ma być zrobiona do jakiegoś momentu w przyszłości:

"The Fund shall have performed all obligations required to be performed by it and Buyer shall have received a certificate on behalf of the Fund to such effect."

"The agreement may be terminated if the transactions contemplated hereby shall not have been consummated."


Jeszcze więcej o SHALL pisałam TUTAJ.


Share:

'Mówi się, że...' It is said that...

W tonacji PASSIVE VOICE, czyli strony biernej oraz REPORTED SPEECH o której pisałam wcześniej jest zagadnienie o którym nie sposób nie wspomnieć. Mowa o wyrażeniu 'Mówi się, że...'. Jak to powiedzieć po angielsku? Z jaką konstrukcją w zdaniu trzeba się w takim przypadku liczyć? O tym wszystkim będzie dzisiejszy wpis.


Zacznijmy od przykładów...


[People say that Mike has/will have a lot of money.]

𝟙 It is said that Mike has a lot of money.
𝟚 Mike is said to have a lot of money.

Zwróćcie uwagę, że zdanie w nawiasie jest w czasie teraźniejszym i/lub przyszłym - SAY i HAS/WILL HAVE. To samo musi być odzwierciedlone w zdaniu typu 'Mówi się...'. Stąd w zdaniu 𝟙 mam 'IT IS SAID'. Końcówka tego zdania pozostaje bez zmian.

Tak samo jest w zdaniu 𝟚: 'IS SAID'. Tutaj jednak po 'Mike is said' mamy BEZOKOLICZNIK z TO: 'TO HAVE'. Dzieje się tak zawsze, kiedy w zdaniu typu 'Mówi się...' podmiotem jest osoba lub rzecz o której się mówi, a nie 'IT'.

Reasumując, w języku angielskim możemy 'Mówi się..' wyrazić na dwa sposoby. Możemy zacząć od 'IT IS SAID...' lub 'SOMEBODY/SOMETHING IS SAID TO....'. 

Oczywiście takie zdanie może wystąpić w różnych czasach - przykłady:


[People say that Mike had a lot of money.]

𝟙 It is said that Mike had a lot of money.
𝟚 Mike is said to have had a lot of money.

Jeśli mamy czas przeszły 'HAD', to powinien on być odzwierciedlony w zdaniu 1 i 2.
W zdaniu 2 stosujemy wówczas formę przeszłą bezokolicznika, czyli TO HAVE + 3rd Form.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[People say that Mike is learning English.]

𝟙 It is said that Mike is learning English.
𝟚 Mike is said to be learning English.

Tutaj mamy czas Present Continuous i formę TO BE + VERB + ING.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[People say that Mike was learning/has been learning English.]

𝟙 It is said that Mike was learning English.
𝟚 Mike is said to have been learning a lot of money.

W tym przypadku mamy dwa czasy - Past Continuous oraz Present Perfect Continuous i odpowiednio formę TO HAVE BEEN + VERB + ING.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[People SAID that Mike had a lot of money.]

𝟙 It was said that Mike had a lot of money.
𝟚 Mike was said to have a lot of money.

[People SAID that Mike was learning English.]

𝟙 It was said that Mike was learning English.
𝟚 Mike was said to be learning English.

Zwróćcie uwagę, że w tych przypadkach zazwyczaj już nie cofamy czasu w drugiej części zdania. Pozostawiamy tam formy teraźniejszych bezokoliczników.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[People SAID that Mike had been learning English.]

𝟙 It was said that Mike had been learning English.
𝟚 Mike was said to have been learning English.

[People SAID that Mike had had a lot of money.]

𝟙 It was said that Mike had had a lot of money.
𝟚 Mike was said to have had a lot of money.

Tutaj jednak, z racji na użycie czasu zaprzeszłego Past Perfect, użyjemy form przeszłych bezokolicznika.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

👉 Zamiast czasownika SAY na początku takiego zdania można użyć innych czasowników, t.j.:

BELIEVE
EXPECT
FEEL
HOPE
KNOW
REPORT
THINK

It is expected that the email will be sent on time.
The email is expected to be sent on time.

It is felt that Prince Harry has made a mistake.
Prince Harry is felt to have made a mistake.

It is reported that 20 people were killed.
20 people are reported to have been killed.

It is thought that the government is ignoring the problem.
The government is thought to be ignoring the problem.







EXERCISE


It is said, an interactive worksheet by monikalach
liveworksheets.com
Share:

Strona bierna - Passive Voice

Passive Voice to strona bierna. Dlaczego warto poznać stronę bierną i próbować jej używać? Ponieważ strona bierna jest o wiele bardziej formalna i elegancka. Stosujemy ją też częściej w pewnych sytuacjach, gdy chcemy odwrócić uwagę od wykonawcy danej czynności i skupić się na innych elementach zdania. Na pewno warto się zaprzyjaźnić ze stroną bierną jeśli potrzebujemy używać języka bardziej oficjalnego, czy biznesowego.


𝟙 BUDOWA


Stronę bierną w zdaniu konstruujemy poprzez odmienienie czasownika TO BE w danym czasie i dodanie do niego imiesłowu biernego, czyli PAST PARTICIPLE lub po prostu trzeciej formy czasownika.


Transformację zdania ze strony czynnej na bierną można zilustrować w następujący sposób:


THEY - to SUBJECT, czyli podmiot
SEND OUT - to orzeczenie (u mnie w czasie Present Simple)
NEWSLETTERS - to OBJECT, czyli dopełnienie

W stronie biernej najważniejsze jest DOPEŁNIENIE, które staje się naszym nowym podmiotem. Od tego zaczynamy tworzyć zdanie w stronie biernej - bierzemy dopełnienie (jest ono zawsze w zdaniu po czasowniku/orzeczeniu) i stawiamy je na początku zdania. Następnie musimy zmienić formę orzeczenia na takie w stronie biernej. W zależności od czasu jaki mamy w zdaniu, nasze nowe orzeczenie będzie wyglądało tak:


Na koniec trzeba się zastanowić, co zrobić z byłym podmiotem ( w moim przykładzie to THEY). Teraz, w stronie biernej jest to wykonawca czynności (THE AGENT). Najczęściej pozbywamy się go ze zdania. Jeśli jednak uznamy, że chcemy o nim w zdaniu wspomnieć, to zawsze 'doczepiamy' go na końcu zdania za pomocą 'BY'.

👉 Warto pamiętać też, że niektóre czasy wyjątkowo rzadko, jeśli w ogóle - występują w stronie biernej. Do takich czasów zaliczamy: Present Perfect Continuous, Past Perfect Continuous czy czasy Future Perfect.


Poniżej przykłady zdań w stronie czynnej i biernej:


Present Simple:
They send a lot of emails to clients.
A lot of emails to clients are sent (by them).

Past Simple:
They sent me an email.
I was sent an email (by them).

Present Continuous:
They are sending an email.
An email is being sent (by them).

Past Continuous:
They were sending an email when I entered.
An email was being sent when I entered.

Present Perfect Simple:
They have sent us an email.
(1) We have been sent an email.
(2) An email has been sent to us.

Kiedy w zdaniu mamy dwa dopełnienia - każde z nich może posłużyć nam za podmiot w stronie biernej.

Past Perfect Simple:
They had sent an email before I called them.
An email had been sent before I called them.

Future Simple:
They will send you an email if you request it.
(1) You will be sent an email if you request it.
(2) An email will be sent to you if you request it.

Modal Verbs:
They should send an email.
An email should be sent.

BE GOING TO:
They are going to send an email.
An email is going to be sent.

Present Infinitive:
They want to send an email.
They want an email to be sent.

Gerund (Present Participle):
I love when people give me flowers.
I love being given flowers.


𝟚 ZASTOSOWANIE


Strona bierna jest stosowana kiedy...

👉wykonawca danej czynności jest nieważny, nieistotny, nieznany, nieokreślony, oczywisty lub kiedy po prostu chcemy się go ze zdania pozbyć:

Tom has been arrested. (wiadomo, że przez policję)
My bike was stolen two years ago. (Nie wiem przez kogo)
Clients are requested to make an appointment. (albo oczywiste, albo nie chcemy wskazać bezpośrednio kto tego wymaga)

👉wykonawcą czynności są ludzie (people):

He is believed to be still single. (= People believe that he is still single.)

👉chcemy ukryć wykonawcę czynności lub sprawcę :

The window has been broken. (Okno się stłukło...)

💡 W języku potocznym czasami zamiast czasownika BE w stronie biernej stosuje się czasownik GET:

The window was broken.
The window GOT broken.

You'll be fired if you take any more time off.
You'll GET fired if you take any more time off.


EXERCISES





Passive Voice, an interactive worksheet by monikalach
liveworksheets.com
Passive Voice, an interactive worksheet by monikalach
liveworksheets.com


FOLLOW:
LIKE
LEAVE A COMMENT

Share:

'Królewskie' Idiomy, czyli ROYAL IDIOMS


Zanspirowana 'The Crown' i wszystkim co królewskie, przygotowałam dla was kompilację bardzo prostych idiomów związanych z takmi słowami jak: KING, QUEEN, PRINCE czy COURT. Mam nadzieję, że się przyda. Na dole również QUIZLET z zestawem słówek do ściągnięcia 😊












QUIZLET

Share:

Jak opanować PRESENT CONTINUOUS - 4 rzeczy które musisz wiedzieć!




Czas PRESENT CONTINUOUS to czas teraźniejszy prosty. My Polacy zazwyczaj mamy tendencję do nadużywania tej konstrukcji. Warto zapamiętać kiedy tak naprawdę możemy czas PRESENT CONTINUOUS stosować. Wystarczy zapamiętać 4 rzeczy.

1. Kiedy stosujemy..?

  • Do opisywania czynności, które wykonujemy TERAZ, w danej chwili:
What are you doing?
I'm cleaning my room.
  • Do opisywania czynności, które dzieją się 'na około chwili w której o nich mówimy' - np. czynności tymczasowych, dziejących sie w tym tygodniu, miesiącu czy nawet w tym roku:
This week we're preparing a very important presentation for our new client.
The company is hiring this month.
We are renovating our house this year.
  • Do opisywania procesów, czegoś co nie jest stałe i cały czas się zmienia:
The price of oil is going up.
The sales are rising slowly.
Is your English getting better?
  • Do mówienia o zaplanowanych, zaaranżowanych rzeczach w przyszłości (osobistych planach na przyszłość):
I'm flying to Madrid next month.
We're not going on holiday this year.
Are you going shopping in the evening?
  • Do podkreślenia, że czyjeś nagminne zachowanie jest dla nas irytujące. Zazwyczaj dodajemy wtedy w zdaniu 'always', 'never' lub 'forever':
Tom is always leaving his dirty socks on the floor.
Why are you always forgetting my name?
Sam is never being honest!
The boss is forever telling me what to do.

2. Jaka jest konstrukcja czasu Present Continuous..?

W zasadzie po podmiocie mamy czasownik 'BE' (odmieniony adekwatnie do podmiotu) oraz czasownik z końcówką -ING:

 I am cooking dinner.
 He/She/It is  cooking dinner.
 You/We/They are cooking dinner.

 I am not cooking dinner.
 He/She/It isn't cooking dinner.
 You/We/They aren't cooking dinner.

W pytaniach musimy standardowo zastosować INWERSJĘ - czyli przestawienie podmiotu i czasownika (w tym czasie jest to czasownik 'BE'):

 What am I doing?
  is he/she/it doing?
  are we/you/they doing?


3. Częste błędy - czyli czego unikać

  • Zdaża się, że zapominamy o czasowniku 'BE' i tworzymy zdania typu: 
I cooking dinner.
He doing homework.

a powinno być:

I'm cooking dinner.
He's doing homework.
  • Polacy mają tendencję do NADUŻYWANIA tego czasu. Na przykład w sytuacjach kiedy wystarczy PRESENT SIMPLE:
I'm working with clients.

Jeśli mamy na mysli to, że w ogóle pracujemy z klientami - nie w tej chwili ale zawsze, powinniśmy użyć Present Simple:

I work with clients.

4. Jak dodajemy końcówkę -ING..?
























  • W większości przypadków nic się nie dzieje z czasownikiem do którego dodajemy końcówkę -ING:
sleep - sleeping
go - going
  • Kiedy czasownik jest zakończony na -E, -E ucinamy i dodajemy samo -ING:
take - taking
use - using
  • Jeśli czasownik zakończony jest na -IE, odcinamy -IE i dodajemy -YING:
die - dying
lie - lying
  • Jednosylabowe czasowniki zakończone na SPÓŁGŁOSKA + SAMOGŁOSKA + SPÓŁGŁOSKA przed dodaniem końcówki -ING podwajają ostatnią spółgłoskę:
win - winning
swim - swimming
  • Ostatnią spółgłoskę podwajają również czasowniki dłuższe niż jednosylabowe, w których akcentowana jest ostatnia sylaba i które również zakończone są na: SPÓŁGŁOSKA + SAMOGŁOSKA + SPÓŁGŁOSKA:
begin - beginning
forget - forgetting
travel - travelling

* Zwróć uwagę, że powyższe zasady są niemalże takie same jak w przypadku dodawania końcówki -ED w czasie Past Simple (LINK do zasad LINK - Zasady dodawania końcówki -ED)


EXERCISES

Present Continuous, an interactive worksheet by monikalach
liveworksheets.com


Share:

PAST SIMPLE

PAST SIMPLE czyli po prostu czas przeszły prosty.

Kiedy stosujemy?

📍 Używamy go do opisywania przeszłych, dokonanych wydarzeń - kiedy wiadomo lub kiedy wprost mówimy kiedy miały miejsce w przeszłości:

I moved to London a year ago.

Sue started work in 1983.

📍 Analogicznie, również kiedy pytamy o to KIEDY coś się wydarzyło, używamy czasu PAST SIMPLE:

When did you move to London?

When did Sue start work?

📍 Czasu PAST SIMPLE używamy również do opisania czegoś co trwało jakiś czas w przeszłości - ALE już nie trwa/nie jest kontynuouwane teraz (zaczęło się i skończyło w przeszłości):

Jules lived in L.A. for 3 years.

Max worked in that bank for some time.

📍 Kiedy mówimy o regularnej, powtarzalnej czynności z przeszłości lub przeszłym nawyku, rutynie, etc.:

Frank went to school every day.

I drank a coffee a day when I was a student.

Jules loved tomatoes when she was younger.


Jak budujemy czas Past Simple w zdaniu?

📍 Czas PAST SIMPLE tworzymy poprzez dodanie do czasownika końcówki -ED:

👉WORK +ED = WORKED

👉LOVE + ED = LOVED

Jeśli czasownik zakończony jest na '-E', dodajemy do niego samo 'D'

👉STOP + ED = STOPPED

Jeśli czasownik jest jednosylabowy i od końca licząc mamy tam spółgłoskę - samogłoskę - spółgłoskę, podwajamy ostatnia spółgłoskę przed dodaniem końcówki -ED.

👉ADMIT + ED = ADMITTED

Jeśli czasownik ma więcej niż jedną sylabę i akcentowana jest ostatnia sylaba - podwajamy ostatnia spółgłoskę.

👉 ENTER + ED = ENTERED

Jeśli czasownik ma więcej niż jedną sylabę i akcentowana jest sylaba pierwsza - ostatniej spółgłoski nie podwajamy.

👉TRAVEL + ED = TRAVELLED

Jeśli ostatnią literą jest 'L' a przed nią jest jedna samogłoska, zawsze podwajamy 'L'. Wyjątkiem jest American English - oni raczej tego nie robią ;)

👉TRY + ED = TRIED

Jeśli czasownik zakończony jest tak: spółgłoska + y, 'y' zamienia się w 'i' i wtedy dodajemy końcówkę 'ED'


️ W ilustracji poniżej znajdziecie reguły tworzenia różnych typów zdań w czasie PAST SIMPLE:

📍 Pamiętajcie, że DID/DIDN'T używamy ze wszystkimi czasownikami ZA WYJĄTKIEM CZASOWNIKA 'TO BE'. Czasownik 'TO BE' ma swoją własną odmianę i formę w czasie przeszłym (WAS/WERE)

📍 Pamiętajcie, że nie istnieją zdania typu:

Where did you be..?

Mówimy - Where WERE you?

📍 Oczywiście mamy sporo czasowników nieregularnych (IRREGULAR VERBS) - tutaj należy je po prostu zapamiętać. Załączam Wam QUIZLET z prawdopodobnie optymalną ich ilością. Warto uczyć się trzech form od razu (przydadzą się i w innych konstrukcjach gramatycznych)

️ IRREGULAR VERBS Quizlet

️ Jeśli macie więcej czasu, żeby poćwiczyć Past Simple - polecam BBC Learning:

️A jeśli macie czasu mniej - to polecam chociaż krótki filmik:


NIE ZAPOMNIJ O ZOSTAWIENIU KOMENTARZA I POLUBIENIU INGLISZ TICZER NA FB I IG


Share:

Jak napisać 'ARTYKUŁ PUBLICYSTYCZNY'? Matura - poziom rozszerzony


'ARTYKUŁ PUBLICYSTYCZNY' to jedna z trzech form wypowiedzi pisemnej na poziomie rozszerzonym matury z języka angielskiego. Jest on, moim zdaniem, najtrudniejszy. Wcale to nie znaczy jednak, że jest nie do napisania! Może być zdecydowanie najlepszym wyborem dla kogoś kto czuje się dobrze w wypowiedziach pisemnych i chce pokazać na co go stać :) Oj, można sie tutaj wykazać! Pokażę Wam krok po kroku jak go napisać.


Po pierwsze, trzeba mieć świadomość, że ARTUKUŁ jest pewnego rodzaju hybrydą. Łączymy tutaj kilka form pisemnych i okraszamy to wszystko bardzo ciekawą stylistyką. Jak zobaczycie zaraz na przykładach i poleceniach, w artkule jesteśmy proszeni o wypowiedzenie się na dany temat, zrelacjonowanie wydarzeń, opisanie sytuacji czy nawet o przedstawienie argumentów za i przeciw danemu rozwiązaniu (tak, dobrze kojarzycie - może to być 'w środku' rozprawka FOR&AGAINST). Co więcej, zazwyczaj jesteśmy również proszeni o wyrażenie swojej opinii na dany temat.

W wymogach egzaminacyjnych jasno zaznacza się kilka ważnych cech ARTYKUŁU: 



  1. ciekawy, intrygujący TYTUŁ (to może być też pytanie do czytelnika)

Przykłady:

'Use it or lose it. How to educate a prodigy?'

'Teaching teens. How to draw attention and keep it?'

'Special needs?'

'Silent breaks...'


      2. interesujący WSTĘP (pamiętaj, że nie może być za długi!) 


We WSTĘPIE trzeba zainteresować czytelnika, sprawić, że będzie chciał czytać dalej. Można przytoczyć krótką anegdotę, zadać pytanie retoryczne lub w skrócie opisać obecną sytuację - wszystko tutaj będzie zależało od polecenia i tematu. Na pewno trzeba tutaj zarysować temat.


      3. ROZWINIĘCIE najlepiej zaplanować na dwa akapity


Jeśli np. jesteśmy proszeni o zrelacjonowanie wydarzeń i wyrażenie swojej opinii, to w pierwszym akapicie ROZWWINIĘCIA zamieśćmy RELACJĘ WYDARZEŃ, a w drugim - wyraźmy swoją opinię na ten temat. 

Jeśli w poleceniu jesteśmy proszeni o przedstawienie argumentów za i przeciw jakiemuś rozwiązaniu, w pierwszym akapicie przedstawmy argumenty ZA, a w drugim - argumenty PRZECIW.

      4. ZAKOŃCZENIE powinno być zwięzłe, krótsze niz WSTĘP. Można podsumować to co napisaliśmy, zadać pytanie retoryczne, etc.




O CZYM WARTO PAMIĘTAĆ, CZYLI STYL/REJESTR


Styl ARTUKUŁU powinien być półoficjalny, Oznacza to, że może mieć elementy języka formalnego/oficjalnego ale powinien być przede wszystkim wzbogacony elementami żywego języka, czasami nawet takiego kolokwialnego. Możemy jak najbardziej używać czasowników frazowych, idiomów, czy innych zwrotów charakteryzujących język potoczny.

Żeby wzbogacić naszą wypowiedź i sprawić, że tekst będzie bardziej 'porywający' możemy pomyśleć o użyciu następujących środków (jest to BARDZO WSKAZANE):

  • zwróćmy się do czytelnika bezpośrednio, np. zadając mu/jej pytanie 

'Let's look at what's happened.'
'As a prodigy child, you will probably need more attention at school.'
'Why did you go to university?'
'School is about broadening our knowledge, isn't it?'

  • możemy zawrzeć cytat (to jest bardzo trudne na egzaminie, ponieważ nie możemy sobie takiego cytatu na szybko gdzieś znaleźć...)

'There is no other way to solve this problem' pointed out the school headmaster.

  • możemy zastosować wykrzyknienie (bardzo fajny efekt, ale nie należy z tym przesadzić)

'Many intelligent people didn't even finish school!'

  • pamiętaj, żeby 'popisać' się słownictwem i być zarazem poprawnym gramatycznie

Na koniec warto przeanalizować jak to wszystko wygląda na przykładzie...



Nie zapomnij o komentarzu i polubieniu Inglisz Ticzer na FB i IG :)


Share:

Follow Me:

Recent Posts

Categories

Vocabulary (122) Grammar (81) Something interesting to watch :) (70) Something interesting to read (38) Idioms (32) How to learn (24) Word of the Week (24) Odds and ends (19) Exercises (15) Grammar Exercises (13) Jak się uczyć języków obcych (13) Iconographic (9) Songs (9) Tenses (9) Conditionals (8) Learning Apps (8) Something interesting to listen (8) How to learn new vocabulary (7) Books (6) Customs and Traditions (6) Other (6) Phrasal Verbs (6) Punctuation (6) BBC LEARNING (5) Christmas (5) Culture (5) Gramatyka (5) Listening Comprehension (5) Modal Verbs (5) Relative Clauses (5) Reported Speech (5) Adjectives (4) Articles (4) Confusing Words (4) Jak się uczyć w domu (4) Mowa Zależna (4) Present Perfect (4) Present Perfect Simple (4) Pronunciation (4) Worksheets (4) Activities for teachers (3) Aplikacje do nauki języka angielskiego (3) Come (3) Confusing Verbs (3) FISZKI (3) Future (3) How to learn grammar (3) Ideas for teaching (3) Jak ćwiczyć słuchanie (3) Lessons (3) Let's (3) Must (3) Past Simple (3) Past Tenses (3) Present Perfect Continuous (3) Question Tags (3) Questions (3) Recenzja (3) Second Conditional (3) Shall (3) Zdania Warunkowe (3) A/AN (2) Activities for students (2) Application (2) Apps (2) B2 (2) Cat Idioms (2) E-Learning (2) Egzaminy (2) Emails (2) Essay (2) Expressing your opinion (2) FOR and AGAINST ESSAY (2) First Conditional (2) Formal (2) Future Perfect (2) Have to (2) How to learn from songs (2) How to write emails (2) Inspiration (2) Irregular Verbs (2) Jak pisać (2) Jak sie uczyć rozumienia ze słuchu (2) Jak uczyć (2) Links (2) Listening (2) Lyrics (2) Make (2) Making suggestions (2) Matura (2) Music (2) Music Idioms (2) Noun (2) Noun+Of+Noun (2) Opinion (2) Passive Voice (2) Perfect Tenses (2) Phrases invented by Shakespeare (2) Prepositions (2) Present Continuous (2) Present Simple (2) Present Tenses (2) Przymiotnik (2) Questions from readers (2) Quizlet (2) Reported Speech Advanced (2) Reported Speech Podstawy (2) Rozprawka (2) Semi-Formal (2) State verbs (2) Strona Bierna (2) Style (2) THE (2) Third Conditional (2) Upperintermediate (2) Vocabulary exercises (2) Word Order (2) Writing (2) ZERO ARTICLE (2) 's (1) ANY (1) Advanced (1) Anatomy Idioms (1) Animal Idioms (1) Black Friday (1) Building Idioms (1) Can (1) Can't (1) Cats (1) Causative HAVE (1) Co czytać (1) Comma (1) Communication (1) Compound Nouns (1) Could (1) Creative Homework (1) Czasy (1) Deduction (1) Demonstrative Adjectives (1) Dictionaries (1) Digital Tools (1) Disambiguation (1) Do (1) Dopełniacz Saksoński (1) Dos & Don'ts (1) Drugi Okres Warunkowy (1) Duolingo (1) Euphemisms (1) Extra Practice (1) Facial Expressions (1) False Friends (1) Films (1) Football (1) Future Continuous (1) Future Forms (1) Future Simple (1) GONNA (1) Get (1) Good links (1) Have (1) Have Got to (1) Have sth done (1) History (1) Hobbit (1) Homework (1) How to pronounce English sounds? (1) How to teach (1) How to use Digital Tools for homework? (1) Hyphens (1) If (1) Informal (1) Interesting Phrases (1) Intermediate (1) Inversion (1) Jak czytać (1) Jak słuchać (1) Jak ułożyć pytanie (1) Jokes (1) Konkursy (1) Książki po angielsku (1) Kursy (1) LIKE (1) Learning Styles (1) Legal English (1) Make and Do (1) Materials for classroom (1) May (1) Memory (1) Might (1) Mind Idioms (1) Mixed Conditionals (1) Mnemonics (1) Modals of Deduction (1) Monty Phyton (1) Necessity (1) Need to (1) New Words (1) Non-verbal Communication (1) Object (1) Obligation (1) Oxford Comma (1) PBL (1) Pamięć (1) Past Continuous (1) Past Perfect Continuous (1) Past Perfect Simple (1) Personalizacja (1) Podcasts (1) Poetry (1) Poligloci (1) Ponglisz (1) Porównania (1) Position of Prepositions (1) Possessive 's (1) Practice (1) Prezenty (1) Project Based Learning (1) Pytania (1) QUANTIFIERS (1) Recording Vocabulary (1) Review (1) Royal Idioms (1) Rzeczownik (1) SOME (1) SVO (1) Saxon Genitive (1) Scotland (1) Silent Letters (1) Similes (1) Slang (1) Song (1) Soundtrack (1) Subject (1) Synonyms (1) Słownictwo (1) Teachers (1) Ted (1) Ted Ed (1) Thanksgiving (1) That (1) The sounds of English (1) The subjunctive (1) These (1) This (1) Those (1) Tradition (1) Trzeci Okres Warunkowy (1) Turkey (1) Used to (1) VSO (1) Verb (1) Verbs of the senses (1) Video (1) Videos (1) Vocaroo (1) Warm-Ups (1) WordBit (1) Wordable (1) ZAimki Wskazujące (1) Zero Conditional (1) as...as (1) be going to (1) fixed phrases (1) flashcards (1) methodology (1) pdf (1) photocopiable (1) synonimy (1) tryb łączący (1) wish (1)

Copyright © IngliszTiczer.pl | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com