Angielski dla Wymagających

Jak napisać ROZPRAWKĘ? How to write a FOR AND AGAINST ESSAY?


Dzisiaj będzie o czymś, co dawno temu na studiach było moją zmorą, a od kiedy sama o tym uczę - jest czystą przyjemnością. Dlaczego? Ponieważ dopóki się komuś czegoś nie wytłumaczy, to samemu trudno to zrozumieć. Bardzo lubię pokazywać uczniom jak napisać ROZPRAWKĘ, bo w gruncie rzeczy jest to banalnie proste, ale trzeba pamietać o kilku podstawowych zasadach! Dzisiaj, krok po kroku, pokażę Wam jakie są wymagania CKE tyczące się ROZPRAWKI i podpowiem jak ją napisać szybko i sprawnie, tak żeby na maturze było OK!



  • 'FOR AND AGAINST ESSAY'/'DISCURSIVE ESSAY' to ROZPRAWKA omawiająca WADY i ZALETY danego rozwiązania
  • Czasami jesteśmy proszeni o wygłoszenie swojej własnej opinii na dany temat, ale najczęściej powinnien być to całkiem obiektywny tekst, który w sposób RZECZOWY wypunktuje WADY i ZALETY danego rozwiązania (niezależnie od tego jaka jest nasza osobista opinia na ten temat!)
  • Nasze wypracowanie powinno mieć określoną strukturę: WSTĘP, ROZWINIĘCIE (dwa oddzielne akapity) i ZAKOŃCZENIE



WSTĘP (Introduction)

  • Zacznij od jakiegoś ogólnego stwierdzenia - np. jeśli naszym zadaniem jest rozważenie ZALET i WAD pracy zdalnej z domu, możesz zacząć tak: 'More and more people decide to work from home these days.' Możesz zadać pytanie retoryczne - 'More and more people decide to work from home these days, but is it always a good solution?', etc.
  • Pamiętaj, że powinieneś 'zarysować' temat z polecenia, czyli zasygnalizować, że dane rozwiązanie może mieć zarówno wady jak i zalety: 'Although in the times of a pandemic working from home seems to be the best, there is considerable disagreement over whether it is always so good for us.'
  • Pamiętaj - KRÓTKO I NA TEMAT!

ROZWINIĘCIE (Main Body)

  • Tutaj mamy dwa akapity: pierwszy - argumenty ZA oraz drugi - argumenty PRZECIW
  • Jeśli rozważamy argumenty ZA i PRZECIW pracy zdalnej z domu, w brudnopisie zanotujmy sobie dwa argumenty ZA i od razu pomyślmy/zanotujmy jakimi przykładami je poprzemy. Tak samo z argumentami PRZECIW - wymyślamy dwie wady pracy zdalnej i od razu notujemy w brudnopisie razem z przykładami/wyjaśnieniami (dlaczego są wadami)
  • Następnie zaczynamy pisać. Może to wyglądać np. tak:




  • Zwróć uwagę, że możesz taki schemat zapamiętać razem z wyrażeniami zaznaczonymi na fioletowo i używać go do każdej rozprawki typu 'FOR and AGAINST' 


ZAKOŃCZENIE (Conclusion)

  • Pamiętaj, że ma być krótkie i zwięzłe - w skrócie, powinieneś powtórzyć w sprytny sposób to, co zawarłeś we wstępie
  • Jeśli w poleceniu proszono o wyrażenie swojej opinii, to tutaj możesz to zrobić


KILKA PRZYDATNYCH ZWROTÓW 





O CZYM JESZCZE WARTO PAMIĘTAĆ?

  • To może i oczywiste, ale... STARAJ SIĘ BYĆ POPRAWNY GRAMATYCZNIE. Jeśli nie jesteś pewien danej struktury, np. nie czujesz się pewnie w zdaniach warunkowych, postaraj się zastąpić je czymś innym. 
  • Zadbaj o ciekawe słownictwo - POKAŻ CO UMIESZ! Użyj słownictwa, którego się nauczyłeś - na pewno zrobi to dobre wrażenie
  • PAMIĘTAJ o podstawowej zasadzie - bądź OBIEKTYWNY! To nie jest OPINION ESSAY! Nikt tutaj nie będzie oceniał twojego zdania, czy argumentów jakie przytoczyłeś. W sposób rzeczowy masz przedstawić argumenty ZA i PRZECIW
  • Korzystaj z brudnopisu - zrób notatki zanim zaczniesz pisać. Wypunktuj argumenty ZA i PRZECIW, upewnij się, że masz dwa za i dwa przeciw
  • Pomyśl i zanotuj w brudnopisie SYNONIMY, tak żeby w wypracowaniu uniknąć powtórzeń (jeśli piszesz o telefonach komórkowych, napisz sobie synonimy do MOBILE PHONE - CELL PHONE, SMART PHONE, SMART DEVICE, etc.
  • Nie bój się! Na pewno dasz radę! :)

PRZYKŁAD Z INFORMATORA CKE

ZOSTAW ŚLAD;)
Pamiętaj, żeby zostawić komentarz i/lub polubić Inglisz Ticzer na FB i IG :)

Share:

6 komentarzy:

  1. Przykład z wieloma błędami niestety chyba nie był dobrym pomysłem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niekoniecznie - dlaczego? Wyraźnie widać, że są tam pooznaczane błędy. Struktura tego wypracowania jednak jest dobra i stanowi pewien przykład do którego można się odnieść.

      Usuń
    2. w dodatku na końcu jest podana własna opinia, o którą polecenie nie prosi....

      Usuń
    3. Oczywiście - ale nigdzie nie zostało napisane, że jest to model czy wzór dobrze napisanego wypracowania. Wyraźnie zaznaczone są tam błędy. Co do opinii w podsumowaniu - są dwie szkoły (ja osobiście zawsze odradzam uczniom wyrażanie jakiejkolwiek opinii w FOR and AGAINST)

      Usuń
  2. Jeśli uczeń we wstępie napisze: ... but is it a good idea? - to jest to TEZA JEDNOSTRONNA i traci punkty (wstęp nie zapowiada struktury rozprawki)! Jeśli dopisze we wstępie, że istnieją dobre i złe strony, to tak jakby miał dwie tezy, więc również traci punkt. Rozprawka za i przeciw jest prosta - WSTĘP dwustronny z dwustronną tezą, ROZWINIĘCIE dwustronne i ZAKOŃCZENIE dwustronne. Żadnej opinii. Ma być zrównoważone przedstawienie za i przeciw.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Stuprocentowa zgoda - dlatego w wielu miejscach we wpisie podkreślam, że ma to być obiektywne przedstawienie wad i zalet. Wydaje mi się jednak, że problem jest gdzie indziej - większość uczniów nie rozumie pojęcia dwustronności i takie tłumaczenie jest dla nich niejasne, ponieważ w praktyce nadal nie wiedzą co maja napisać. Powiedzmy może tak - można zadać pytanie, np. .. is it a good solution - ale we wstępie powinno się też wtedy znaleźć sformułowanie DWUSTRONNE, czyli: What are the advantages and disadvantages of it (such a solution)? Chodzi po prostu o to, żeby jasno było zaznaczone, że będziemy rozważać WADY I ZALETY.

      Usuń

Follow Me:

Recent Posts

Categories

Vocabulary (122) Grammar (81) Something interesting to watch :) (70) Something interesting to read (38) Idioms (32) How to learn (24) Word of the Week (24) Odds and ends (19) Exercises (15) Grammar Exercises (13) Jak się uczyć języków obcych (13) Iconographic (9) Songs (9) Tenses (9) Conditionals (8) Learning Apps (8) Something interesting to listen (8) How to learn new vocabulary (7) Books (6) Customs and Traditions (6) Other (6) Phrasal Verbs (6) Punctuation (6) BBC LEARNING (5) Christmas (5) Culture (5) Gramatyka (5) Listening Comprehension (5) Modal Verbs (5) Relative Clauses (5) Reported Speech (5) Adjectives (4) Articles (4) Confusing Words (4) Jak się uczyć w domu (4) Mowa Zależna (4) Present Perfect (4) Present Perfect Simple (4) Pronunciation (4) Worksheets (4) Activities for teachers (3) Aplikacje do nauki języka angielskiego (3) Come (3) Confusing Verbs (3) FISZKI (3) Future (3) How to learn grammar (3) Ideas for teaching (3) Jak ćwiczyć słuchanie (3) Lessons (3) Let's (3) Must (3) Past Simple (3) Past Tenses (3) Present Perfect Continuous (3) Question Tags (3) Questions (3) Recenzja (3) Second Conditional (3) Shall (3) Zdania Warunkowe (3) A/AN (2) Activities for students (2) Application (2) Apps (2) B2 (2) Cat Idioms (2) E-Learning (2) Egzaminy (2) Emails (2) Essay (2) Expressing your opinion (2) FOR and AGAINST ESSAY (2) First Conditional (2) Formal (2) Future Perfect (2) Have to (2) How to learn from songs (2) How to write emails (2) Inspiration (2) Irregular Verbs (2) Jak pisać (2) Jak sie uczyć rozumienia ze słuchu (2) Jak uczyć (2) Links (2) Listening (2) Lyrics (2) Make (2) Making suggestions (2) Matura (2) Music (2) Music Idioms (2) Noun (2) Noun+Of+Noun (2) Opinion (2) Passive Voice (2) Perfect Tenses (2) Phrases invented by Shakespeare (2) Prepositions (2) Present Continuous (2) Present Simple (2) Present Tenses (2) Przymiotnik (2) Questions from readers (2) Quizlet (2) Reported Speech Advanced (2) Reported Speech Podstawy (2) Rozprawka (2) Semi-Formal (2) State verbs (2) Strona Bierna (2) Style (2) THE (2) Third Conditional (2) Upperintermediate (2) Vocabulary exercises (2) Word Order (2) Writing (2) ZERO ARTICLE (2) 's (1) ANY (1) Advanced (1) Anatomy Idioms (1) Animal Idioms (1) Black Friday (1) Building Idioms (1) Can (1) Can't (1) Cats (1) Causative HAVE (1) Co czytać (1) Comma (1) Communication (1) Compound Nouns (1) Could (1) Creative Homework (1) Czasy (1) Deduction (1) Demonstrative Adjectives (1) Dictionaries (1) Digital Tools (1) Disambiguation (1) Do (1) Dopełniacz Saksoński (1) Dos & Don'ts (1) Drugi Okres Warunkowy (1) Duolingo (1) Euphemisms (1) Extra Practice (1) Facial Expressions (1) False Friends (1) Films (1) Football (1) Future Continuous (1) Future Forms (1) Future Simple (1) GONNA (1) Get (1) Good links (1) Have (1) Have Got to (1) Have sth done (1) History (1) Hobbit (1) Homework (1) How to pronounce English sounds? (1) How to teach (1) How to use Digital Tools for homework? (1) Hyphens (1) If (1) Informal (1) Interesting Phrases (1) Intermediate (1) Inversion (1) Jak czytać (1) Jak słuchać (1) Jak ułożyć pytanie (1) Jokes (1) Konkursy (1) Książki po angielsku (1) Kursy (1) LIKE (1) Learning Styles (1) Legal English (1) Make and Do (1) Materials for classroom (1) May (1) Memory (1) Might (1) Mind Idioms (1) Mixed Conditionals (1) Mnemonics (1) Modals of Deduction (1) Monty Phyton (1) Necessity (1) Need to (1) New Words (1) Non-verbal Communication (1) Object (1) Obligation (1) Oxford Comma (1) PBL (1) Pamięć (1) Past Continuous (1) Past Perfect Continuous (1) Past Perfect Simple (1) Personalizacja (1) Podcasts (1) Poetry (1) Poligloci (1) Ponglisz (1) Porównania (1) Position of Prepositions (1) Possessive 's (1) Practice (1) Prezenty (1) Project Based Learning (1) Pytania (1) QUANTIFIERS (1) Recording Vocabulary (1) Review (1) Royal Idioms (1) Rzeczownik (1) SOME (1) SVO (1) Saxon Genitive (1) Scotland (1) Silent Letters (1) Similes (1) Slang (1) Song (1) Soundtrack (1) Subject (1) Synonyms (1) Słownictwo (1) Teachers (1) Ted (1) Ted Ed (1) Thanksgiving (1) That (1) The sounds of English (1) The subjunctive (1) These (1) This (1) Those (1) Tradition (1) Trzeci Okres Warunkowy (1) Turkey (1) Used to (1) VSO (1) Verb (1) Verbs of the senses (1) Video (1) Videos (1) Vocaroo (1) Warm-Ups (1) WordBit (1) Wordable (1) ZAimki Wskazujące (1) Zero Conditional (1) as...as (1) be going to (1) fixed phrases (1) flashcards (1) methodology (1) pdf (1) photocopiable (1) synonimy (1) tryb łączący (1) wish (1)

Copyright © IngliszTiczer.pl | Powered by Blogger

Design by ThemePacific | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com